تاثیر قیمت فولاد بر بازار های موازی
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، گرانی لوازم خانگی در حالی این روزها شعله کشیده که برخی تولید کنندگان دلیل افزایش قیمت ها را رشد قیمت ورق های فولادی عنوان می کنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان و البته بررسی های انجام شده، بهای ورق فولادی ۱۵ درصد هزینه تولید یخچال و حدود ۳۵ درصد هزینه تولید لباسشویی را تشکیل می دهد و افزایش قیمت این ماده اولیه آن طور که برخی فعالان بازار لوازم خانگی اعلام می کنند، در میزان رشد هزینه ها و رشد چشمگیر قیمت ها اثر گذار نبوده است.

بنابر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، با افزایش قیمت نهاده های تولید یک کالا بهای تمام شده آن برای تولید کننده دستخوش تغییرات شده و با افزایش مواجه می شود که به تبع آن قیمت فروش آن نیز بالا می رود. از این رو با وجود آنکه مدتی معاملات ورق های فولادی از سمت کمیته تنظیم بازار وزارت صمت ابطال شد و به التهابات بازار دامن زد، اما به نظر می رسد که این بار رشد قیمت لوازم خانگی آن طور که به عنوان فاکتور اصلی افزایش نرخ ها اعلام می شود با قیمت ورق به عنوان یک ماده اولیه ارتباط نداشته باشد. چراکه حتی اگر قیمت ورق در بهای تمام شده تولید لوازم خانگی مختلف را در بازه ای بین ۱۵ تا ۳۵ درصد در نظر بگیریم، قیمت ورق آنچنان رشدی را تجربه نکرده که در رشد قیمت لوازم خانگی اثرگذار بوده باشد و اگر این رشد بابت افزایش قیمت ورق بوده، این رشد به یکباره رخ نداده و در مدت نزدیک به ۳ ماه رقم خورده است.

کارشناس بازار فلزات با بیان اینکه خریداران ورق های فولادی مواد اولیه را براساس سهمیه های تعیین شده در سامانه بهین یاب وزارت صمت خریداری می کنند، براساس اختصاص سهمیه های سامانه بهین یاب وزارت صمت، تولیدکنندگان واقعی از جمله صنف لوازم خانگی، مواد اولیه مصرفی خود را با قیمت های پایین تر از نرخ های بازار آزاد خریداری می کنند اما محصول خود را بر مبنای قیمت مواد اولیه بازار آزاد به مصرف کننده نهایی می فروشند. به عبارت بهتر، محصول نهایی با قیمت ارزان به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد و به عبارتی هیچ حمایتی از مصرف کننده نمی شود که این ایراد اساسی به سامانه بهین یاب وزارت صمت و همچنین نظارت بر قرار گرفتن مواد اولیه در مدار تولید وارد است.





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: